Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach cały czas budzi kontrowersje. Związek Gmin Śląska Opolskiego zwrócił się z apelem do Prezydenta RP o wydłużenie terminu wdrożenia nowych przepisów w zakresie gospodarowania odpadami o co najmniej 6 miesięcy. Do apelu przyłączyło się już 48 gmin.
Inicjator akcji, prezes Zarządu Związku Gmin Śląska Opolskiego, Czesław Tomalik uważa, że wdrożenie od 1 lipca 2013 r. systemu, w którym opłaty za odbiór odpadów komunalnych staną się dochodem własnym gminy i będą musiały wystarczyć na pokrycie wydatków związanych z zagospodarowaniem odpadów, stworzy zagrożenie dla finansów gmin. Istnieje wysokie ryzyko, że gminy będą musiały dopłacać do nowego systemu, jeśli suma opłat okaże się niewystarczająca – podkreśla Tomalik.
Apel Tomalika, wystosowany do Prezydenta RP 6 lutego br., poparło w ciągu dwóch tygodni 48 gmin, w tym: miasto i gmina Police, miasto Świętochłowice, Szklarska Poręba, gmina Łomża, Solec Kujawski, miasto i gmina Trzemeszno, gmina Niemce. Wszyscy zgodnie uważają, że na wdrożenie nowych obowiązków gmin w zakresie gospodarowania odpadami, gminy powinny mieć więcej czasu. Termin zaplanowany na 1 lipca br. powinien zostać wydłużony o co najmniej 6 miesięcy. Ten czas pozwoli na sprawdzenie i poprawę rozwiązań w każdej gminie – czytamy w apelu do Prezydenta.
Cały apel ZGŚO do Prezydenta RP przeczytasz tutaj
Źródło: samorzad.pap.pl
.